27/6 Kackel i grönsakslandet, av Sven Nordqvist

Först ut är en gammal klassiker, Kackel i grönsakslandet. Skriven och illustrerad av Sven Nordqvist, som alltid varit en favorit för mig. Här hemma har vi inte läst om Pettsson och Findus tidigare, men Vilhelm har flera filmer med dem som han gillar skarpt.

  

Bodils kommentar: Fortfarande lika bra och charmig bok! Jag är ett stort fan av Svens mucklor, och trots mina 24 år så räknar jag mucklor (och hittar hela tiden nya som jag missat). Härlig text, och Findus uttryck ("Köttbullen ofinns!!") är underbara! En bok som klart rekommenderas, dock är den ganska lång så börja läsa i tid (och inte som vi gjorde, kvart i läggdags).

Vilhelms kommentar: Bra. Roliga bilder.


Kommentarer
Postat av: Josefine Levin

Hej.
Jag tycker att ni skall uppmärksamma och recensera Linnéa Berglunds böcker om Emelie Lexander. De är fantastiska hästböcker som blivit spådda att bli nya hästboksklassiker av BTJ. Andra boken sålde slut direkt den kom ut och är nu på omtryck.
Förutom att handla om hästar, vänskap, förälskelse och annat som har med tonåren att göra så handlar böckerna också om hur det är att ha ett syskon som är svårt sjukt. Huvudpersonen i boken går igenom en tuff tid när hennes syster håller på att dö i en hjärtsjukdom och även har diagnosen autism. Jag tycker att böckerna är viktiga eftersom andra barn och ungdomar som också har syskon med diagnos kan känna igen sig och kanske finna tröst i att de inte är ensamma och att andra har gått igenom liknande saker och kan få tips om hur man kan hantera det.
Kontakt med författaren kan ni få genom hennes hemsida www.linneaberglund.se Första boken finns som E-bok på elib. Böckerna heter Ingen vanlig sommar och Jag glömmer aldrig Pascal.
Med vänlig hälsning
Josefine Levin

2013-11-11 @ 10:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0